söndag 7 oktober 2012

Karamelliserade jordärtskockor

Inspirerad av Margit Richert stövlade jag ut i trädgården och grävde upp tre jordärtskocksplantor, trots att de borde fått växa ett tag till. I orginalreceptet ska man ha citronskal men då jag inte hade några citroner hemma kan jag meddela att det blev bra även utan. Och med bra menar jag ljuvligt gott, och snyggt. Sa jag gott? Smöret som blev över hällde jag i sås och över kött som råkade stå på spisen samtidigt.


Karamelliserade jordärtskockor (2 personer)
2-3 hekto jordärtskockor
100 gram smör (smör ja, inte margarin)
flingsalt

Skala och skär till kockorna. Lägg i stekpanna med smält och tystnat smör. Stek försiktigt på låg värme tills de är gyllenbruna och genomskinliga, ca en halvtimme. Salta generöst.

1 kommentar:

  1. Låter jättegott. Tänkte börja odla dem i år.
    /Carin

    SvaraRadera