onsdag 2 januari 2013

Saffransbiscotti med hackad choklad


Olof Viktor (bästa fiket i hela Skåne!) säljer saffransskorpor med choklad som är onödigt goda, så när jag skulle baka biscotti slängde jag i lite choklad. Min pojkvän påstår att det här är det godaste LCHF-bakverk jag har gjort, och han har rätt. Saker som ska smaka mandel blir helt enkelt bra när man bakar dem med mandelmjöl! Nästa gång ska jag smaksätta med apelsin, eller kardemumma, eller kakao, eller citron, eller...


Saffransbiscotti (ca 25 st)
4, 5 dl mandelmjöl
2 ägg
50 gram smör, rumsvarmt
0,5 dl stevia strö+1 knivsudd stevia eller annan sötning
1 påse saffran
1,5 tsk bakpulver
1 näve hackad mandel
50 gram hackad mörk choklad

Vispa ihop smör, sötning och saffran. Vispa sedan ner ett ägg i taget och rör snabbt ihop med övriga ingredienser. Forma två längder på ett bakplåtspapper och baka i 200 grader ca 20 minuter. Ta ut och skär drygt centimetertjocka sneda skivor. Lägg bitarna med snittytan upp och ställ in i ugnen igen, i 100 grader ca 30 minuter. Stäng sedan av ugnen och låt plåten stå kvar en stund till. Jag glömde mina över natten och det gick jättebra :-)

4 kommentarer:

  1. Jättegoda! Måste också testa ditt recept! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Mums, kan tro att det blir smarrigt med choklad i. :-)

    SvaraRadera
  3. Har faktiskt aldrig gjort biscotti. Kanske måste testa en dag. Och vilken fin header du gjort! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är min pojkvän som är pappa till headern. Jag tycker absolut att du ska testa biscotti, det är enligt mig det enda LCHF-bakverk som blir riktigt bra.

      Radera