fredag 18 januari 2013

Tacogratäng

Är det fredag och tacodag så är det! Jag vet inte varifrån jag har fått det här receptet från början, och gör lite olika varje gång. Men idag gjorde jag såhär, och både jag och matgästerna blev nöjda och proppmätta.

P.S. Funkar även andra veckodagar!


Tacogratäng (6 portioner)
800 gram blandfärs
300 gram cream cheese/philadelphia
2 dl creme fraiche
3 dl riven ost
2 tomater
1 röd paprika
2 msk tacosås
jalapenos
tacokrydda (spiskummin, paprika, vitlök, lökpulver, chili, salt, peppar)
smör

Stek färsen i smör. Krydda med tacokrydda, jag har ingen färdigblandad utan kryddar på tills det luktar tacos. Häll på lite vatten och låt det koka in. Under tiden kan du bottna en form med cream cheese och röra ihop creme fraiche med 1/3 av den rivna osten och tacosåsen. Lägg tacofärsen på cream cheesen, häll på creme fraichen, lägg på skivade tomater, bitar av paprika och några jalapenos. Strö över resten av osten och gratinera i 200 grader i ca 20 minuter. Servera med en krispig sallad, avokado och tacosås. Kolhydratätare tar gärna några nachochips till.

3 kommentarer:

  1. Mums, mums, gott, gott!
    Perfekt alternativ till vanliga tacos! :)
    Ha en toppen fredagskväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Mums ja! Vi gjorde tacogratäng förra fredagen, så bra och krämigt istället för att bara steka tacofärs

    SvaraRadera
  3. Tacogratäng är ju så gott! Länge sedan jag åt det, ska nog skriva in det på veckomenyn nu.

    SvaraRadera